17
Apr
09

Pak Lah Menangis Siapalah Tahu (1)

KALAU sudah tidak suka dan benci macam-macam tuduhan serta tanggapan buruk dilakukan ke atas seseorang. Ia tidak peduli lagi samada tuduhan itu ada dalil dan nas ataupun sebaliknya. Segala tuduhan dan kebencian itu dilempar untuk merendah-rendahkan keupayaan seseorang. Jika dia seorang pemimpin tuduhan berhubung kemampuan dan keperibadiannya akan diutamanya; tidak kreatif, lambat, lembek, tidak tegas adalah tuduhan-tuduhan yang menjijikkan.

Begitulah apa yang berlaku ke atas bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah). Sejuta keburukan dan kebusukkan dihumbankan ke atas kepalanya. Ia digambarkan seolah-olah Pak Lah tidak berjenis langsung. Tidak ada sejuring kebaikan pun. Orang yang marahkan Pak Lah kononnya kerana memikirkan masalah negara. Merasa bertanggungjawab terhadap negara. Memikir masa depan negara yang dilihat tidak begerak maju ditangan Pak Lah.

Pemikiran dan tanggungjawab demikian baik, itulah tanggungjawab yang dituntut oleh agama. Dan itulah juga amanah Allah kepada setiap manusia yang dinamakan sebagai khalifah, menjaga dan memastikan kelestarian dunia ini. Tetapi marah dan kritikan ada batas dan hadnya.

Sebagai seorang manusia dan bergelar pemimpin tuduhan itu melampau. Untuk mengatakan Pak Lah alpa dan tidak peduli langsung kepada nasib bangsa dan negara adalah terlalu kejam. Apakah seteruk itu Pak Lah? Beliau melibatkan diri dalam perjuangan bukan sehari dua. Beliau bukan naik dengan diusung dan atas ‘tandu bangsawan’. Beliau naik dari bawah atas dengan membawa hasrat dan cita-cita menggunung tinggi untuk membela agama, bangsa dan negaranya.

Pak Lah juga naik dengan peribadinya dan bukan dengan memabayar undi atau membina puak untuk menyerang puak lain. Politik Pak Lah tulus dan mulus. Untuk mengatakan Pak Lah membiarkan negara bergerak sendiri seperti kereta tanpa ada pemandu adalah melampau. Mengenai tanggungjawab terhadap negara ini, berat lagi mata memadang rasanya berat lagi bahu Pak Lah yang memikulnya.

Cuma kenapa orang melihat bahu yang kecil itu tidak larat kerana ia tidak disupport dari belakang. Di sekelilingnya yang banyak menghemtam dan mengkritik tidak tentu fasal dari pada ilkhlas untuk membantunya. Sepanjang masa beliau dibelasah kiri kanan, luar dan dalam tanpa henti. Di luar melanyak di dalam menyambut! Tidak ada pendekar yang memecah langkah menangkis segala tohaman dan serangan walaupun pada mulanya semua mengaku bersetia dan hendak bekerja bersama-sama Pak Lah.

Kawan setia dan jujur diimpikan Pak Lah tidak diperolehi. Ironisnya yang menyerang adalah kalangan Umno sendiri, secara spesifiknya orang yang melantik Pak Lah menjadi Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad yang menjadi kepala lanun mengkritik Pak Lah. Mahathir baru berhenti menghentam Pak Lah baru semalam, selepas Najib Razak menjadi Perdana Menteri dan puteranya, Mukhriz dilantik menjadi timbalan menteri.

Saya percaya kalau Mukriz tidak mencuri kerusi Kahiry Jamaluddin itu, Mahathir akan terus mengamuk, berkemungkin lebih sawan daripada sebelum ini. Pak Lah dari dulu lagi bukan seorang fighter. Beliau banyak meneyerahkan nasibnya kepada Allah s.w.t. Beliau menjadi PM pun kerana takdir Allah. Dalam diri Pak Lah tidak ada sekuman perasaan tahu marah kepada sesiapa.

Rasa sabarnya menyeliputi ke dalam dirinya. Kerana sabar yang tinggi itulah menyebabkan Pak Lah seakan lemah dan bodoh. Dilihat lembek dan tidak bertenaga. Pun begitu meskipun beliau bersetuju melepaskan jawatan, masih ada yang menasihat jangan dan sedia menyokong, tetapi beliau ada perhitungan sendiri.

Beliau ada perkiraan dan sifir-sifir siasahnya sendiri. Ada perkara yang terfikir dan diketahui olehnya tetapi tidak dapat dilihat oleh orang luar sana yang bersimpati kepadanya. Apa yang beliau nampak inilah sebenarnya yang mengusik emosi dan ilusi Pak Lah. Inilah menyebabkan dia terkaku dan tidak boleh melakukan apa-apa lagi. Menyebabkan beliau terpaksa menyerah jawatan dan kedudukan itu yang pakej bersama nasib agama dan bangsa dalam keadaan terpaksa. Iya terpaksa!

Apakah sebab-sebab menghambat beliau untuk tidak bertahan? Apa perkiraan Pak Lah? Dan benarkan perhitungan itu dapat menyelamatkan negara. Bersambung.

Abdullah diruntun turun

Abdullah diruntun turun


0 Respon to “Pak Lah Menangis Siapalah Tahu (1)”



  1. Tinggalkan Komen

Tinggalkan komen


April 2009
I S R K J S A
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Kira Imbas (15 April 2009)

Laman